Klik op onderstaande linkjes om documenten te bekijken over de positieve invloed die natuur op kinderen en op uw buurt heeft:

Publicaties
Groen Dichterbij publicatie: Hoe groen goed doet  hoe_groen_goed_doet_-_voorkant
Jenaplan: Natuur als leerschool  jenaplan
 VHG: Eindrapport Groene Schoolpleinen Eindrapport groene schoolpleinen
Jenaplan: groene speelruimte vrij spel voor natuur en kinderen
Springzaad: Risicovol spelen op het schoolplein-Martin van Rooijen Risicovol spelen
 Stichting BKK: Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar  pedagogisch kader 0-4 jaar
 Stichting BKK: Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar  pedagogisch kader 4-12 jaar
 NRC Lux 18 augustus 2012 Buitendingen  De 50 dingen voor je 12e
 Kinderen spelen dolgraag in het bos  Kinderen spelen dolgraag in het bos
 9 redenen om te knutselen met natuurlijke materialen  9 redenen
 Eindrapport groene schoolpleinen  De brede school en groene speelruimte
 Kees Both, 2005, Kinderen in beweging. De wereld van het jonge kind  kees both
 Louv:  Het laatste kind in het bos
Kinderen spelen nooit meer ‘zomaar’ in een bos of langs een slootkant. Zelden is een kind nog helemaal op zichzelf in de natuur. Deze generatie ontwikkelt de ‘natuurtekortstoornis’.
‘Een kind krijgt zonder natuur niet per se vreselijke problemen,’ zegt Louv, ‘maar onderzoek laat zien dat natuurbeleving kinderen veel meegeeft, en voor veel kinderen is dit een groot gemis.’ Daarom: ‘Ouders, zorg ervoor dat ze weer echt naar buiten gaan en dat uw dochter of zoon niet “het laatste kind in het bos” is.’
 laatste kind in het bos
Dieuwke Hovinga:  van deadline naar lifeline Alterra-rapport Wageningen:Verkenning kinderen en speelnatuur, 2008
Groene kinderopvang, 2008
 Afbeelding Van Deadline naar Lifeline